Bruger:
Kodeord:
Glemt password Opret ny bruger

Er du kvik?

Træn din hjerne med logiske opgaver
af Peder Ottosen 22. januar 2012

Træn din opmærksomhed med denne
Test fra DRs hjemmeside
Engelsk guide til bedre hukommelse
Mindtools - memory
Så du vil gerne træne din hjerne? Her får du nogle råd til, hvordan du gør.

Der findes mange forskellige former for hjernetræning. Jeg vil nøjes med at beskrive den træning, der vedrører den logiske sans – også kendt som den klassiske intelligens. Hvis du er interesseret i andre former for hjernetræning som fx træning af hukommelse eller reaktion, kan du følge de links, jeg har angivet til højre. Med dette indlæg vil jeg altså koncentrere mig om den del, der styrker din evne til at tænke logisk og dermed blandt andet forbedre dine resultater i en IQ-test. Det skal understreges, at rådene er mine egne. De bygger ikke på forskning, men blot på mine egne erfaringer med træning.
Træn din hjerne med
- Logiske gåder
- Talrækker
- Hjernevridere
- Matematiske hovedbrud
- IQ spørgsmål

Pres din hjerne

Du kan bruge opgaverne her på erdukvik.dk, men du kan naturligvis også bruge opgaver, du finder andre steder. Det vigtigste er bare, at du finder nogle logiske opgaver, der passer til dit niveau. De skal hverken være for lette eller for svære. De skal helst have et niveau, hvor du bliver udfordret, men stadig har en chance. Der passer opgaverne på erdukvik.dk perfekt. Via ratingsystemet på siden sikres det, at du hele tiden får opgaver, der passer til dit niveau. Det kan dog være en god idé at finde opgaver andre steder også. Det er nemlig en god idé med mere variation i træningen.
Tag dig god tid!

Ratingen afhænger ikke af den tid, du bruger.

Gør dig umage og tag dig god tid

Det er vigtigt, at du koncentrerer dig, når du arbejder med opgaverne. Hvis du vil have noget ud af din træning, skal du sidde koncentreret med opgaverne. Det giver ingen træning at sidde og gætte hurtigt på opgaverne. Hvis du gætter for hurtigt, når du ikke at få hjernen i sving. I den forbindelse skal det bemærkes, at den rating, der beregnes på erdukvik.dk, slet ikke afhænger af den tid, der er brugt på at løse opgaven. Så du kan roligt tage dig god tid.

Du skal også forsøge at lade være med at opgive for hurtigt. Selv om en opgave kan synes umulig ved første øjekast, kan det være, du alligevel kan knække den. Hvis opgaven virker umulig, kan det være en god idé at læse den igennem igen. Var der noget du misforstod eller overså? Det kan også være en idé at prøve at finde en anden tilgangsvinkel til opgaven.

Videnskabelig baseret artikel
med gode råd til at forbedre
dine hjerne:

How to Boost Brain Power
Du har selvfølgelig lov til at give op. Man kan ikke forlange det umulige, men jeg foreslår, at du beslutter dig for en eller anden regel for, hvor lang tid der mindst skal gå før du giver op, fx 5 eller 10 minutter. Hvis du har givet op eller gættet forkert er det en god idé at bruge lidt tid på at læse forklaringen til løsningen og forsøge at forstå den.

Træn regelmæssigt

Som med al anden træning er det nødvendigt at du træner regelmæssigt, hvis du vil opnå en effekt. Det bedste er sikkert at træne hver dag, men mindre kan også gøre det. Beslut dig for, hvor meget du vil træne og forsøg at overholde det.
Du kan let måle dig selv med
din egen Ratinggraf

Mål dig selv

Det kan være en god idé at måle sig selv for at se, om træningen bærer frugt. Også her hjælper erdukvik.dk. Du kan ganske enkelt måle, hvordan det går ved at se på din rating. Du kan endda følge din udvikling ved at kigge på ratinggrafen på ”min side”. Du kan selvfølgelig også måle dig selv på andre måder, fx vha IQ-tests du finder på nettet. Her skal du blot være sikre på, at de tests, du tager er sammenlignelige, hvis du vil kunne se, om du gør fremskridt. Når du måler dine resultater, skal du ikke lade dig slå ud, hvis du skulle få en periode med dårlige resultater. Resultaterne vil uundgåeligt gå op og ned. Hav tålmodighed. Du skal nok komme op igen.

Lev sundt

Jeg vil også minde dig om, at hjernen blot er en del af din krop. Så hvis du vil have din hjerne til at fungere optimalt, er det ikke nok med hjernetræning alene. Du skal også holde din krop sund. I den forbindelse er de vigtigste råd: Spis sundt og varieret, dyrk motion, undgå stress, sov regelmæssigt, undgå tobak og store mængder alkohol.

God fornøjelse

Til sidt vil jeg ønske dig god fornøjelse med træningen – og husk, at det er en fornøjelse. Det er jo sjovt at løse logiske opgaver.